Älskar barnkläder och shoppar alldeles för mycket till mina två små.














tisdag 25 januari 2011

Debatt om Lindex barnkläder

Det har blossat upp en het debatt om Lindex barnkläder.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tjejplagg-mindre-an-pojkplagg_5891617.svd.

Tycker det är lite konstigt att diskussionen blossar upp nu. Detta ämne har ju förekommit på fourm och i bloggar hur länge som helst. Det är ju dessutom inte bara Lindex som har enormt könsbestämda kläder. Jag bloggade själv om detta för ett halvår sedan. Höstens kollektion på Lindex var verkligen ingen hit. Tror faktiskt inte jag köpte någonting där då. Det var mycket prinsesstuk till flickor och nästan uteslutande monsterbilar och annat hemskt till pojkar. Just nu tycker jag inte att Lindex har något så där enormt anskrämligt i sin kollektion. Själv tycker jag det är supertråkigt att det inte tillverkas mer unisexkläder.

Jag köper i stort sett alltid från de unisexkollektioner som kommer. Men i slutänden är det ju vi som föräldrar som bestämmer vad vi köper till våra barn. Däremot är det helt oacceptabelt att kedjorna anser att pojkar behöver mer rörelseutrymme i sina kläder. Men fortfarande är det ju upp till oss föräldrar om vi köper för tighta kläder till våra döttrar. Jag skulle då aldrig göra det. Själv kan jag tycka till lite om dom där stuprörsbyxorna som finns på flera ställen. Bland annat Polarn o Pyret har dem. Lite lustigt med tanke på att deras syn på barnkläder annars är väldigt bra enligt mig. Jag tycker att den typen av byxa borde inskränka på rörelsefriheten, och dessa görs ju både till pojkar och flickor.

Jag har läst på flera ställen om mammor som vill köpa rosa till sina pojkar men dom påstår sig inte hitta det utan att det är glitter och ryschpysch på det. Jag finner det lite konstigt för tittar man bara så kan iaf jag hitta flera rosa plagg till pojkar. Här kommer ett litet urval från vårens kollektioner från HM, Lindex och Polarn o Pyret. Det kommer antingen från pojkkollektionen eller unisexkollektionen.

källa: Bild från Polarn O. Pyret

källa: Bild från Polarn O. Pyret

Källa: Bild från http://www.hm.se/



Källa: Bild från http://www.hm.se/

Källa: Bild från http://www.hm.se/



källa: Bild från Lindex Shop Online

källa: Bild från Lindex Shop Online

Här kommer dagens outfit på mina småttingar, bä bä vita lamm från PO.P, så unisex som det kan bli :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar